Nadměrná konzumace vysoce kalorických potravin, nedostatek pohybu, nekvalitní spánek, stres, alkohol či kouření. Připadá vám to známé? To všechno jsou prvky moderního života a také ovlivnitelné faktory vedoucí k chronickým civilizačním chorobám. Ovšem co je ovlivnitelné, dá se změnit. Co vy na to?

Jen za posledních 100 let došlo k výraznému nárůstu počtu pacientů s cukrovkou, roztroušenou sklerózou, revmatickými chorobami, obezitou či kardiovaskulárními onemocněními. V České republice také onemocní každý třetí občan rakovinou, zatímco před 100 lety to byl každý třicátý! Lidé jsou také méně odolní proti infekcím a alergiím. To vše je důkazem současného moderního, ale nezdravého stylu života.

Žijeme déle. Ale jak?

Díky kvalitní zdravotní péči se sice prodloužila délka života mužů o 7,5 roku a žen o 5,5 roku, ale téměř úměrně s tím se zhoršila jeho kvalita. O tom nejlépe vypovídá ukazatel délky života prožitého ve zdraví, který byl v ČR roce 2010 stejný jako v roce 1962, tedy 62 let. Prodlužování délky života u nás tedy spočívá ve zvyšování počtu let prožitých v nemoci.

Podle ministerstva zdravotnictví trpí více než 57 procent dospělé populace nadváhou či obezitou, což souvisí s nárůstem onemocnění diabetem II. typu. S tím se u nás v současnosti léčí přes 850 tisíc lidí! Obézní lidé se vystavují šestkrát vyššímu riziku problémů s vysokým tlakem a sedmkrát vyššímu riziku onemocnění cukrovkou. Vzestupný trend výskytu mají také zhoubné nádory tlustého střeva a konečníku, prostaty, slinivky, prsu či ledvin.

Příčin civilizačních onemocněních je samozřejmě více, dvě z nich nemůžeme jako jedinci ovlivnit. Těmi je průmyslová velkovýroba znečišťující ovzduší a genetické dispozice. Další již můžeme a měli bychom sami změnit k lepšímu: snížit nadměrnou konzumaci jídla ve smyslu nadbytečného energetického množství. Zlepšit skladbu jídla a optimálního složení živin, jako jsou bílkoviny, sacharidy a tuky, zvýšit příjem vitamínů, minerálů, probiotik, prebiotik,a enzymů. Ovlivnit můžeme také úbytek fyzického pohybu, zvýšený stres a velké množství cigaret a alkoholu.

Na změnu k lepšímu není nikdy pozdě

Správným životním stylem lze snížit riziko diabetu II. typu až o 58 procent, kardiovaskulárních onemocnění až o 80 procent a nádorů o jednu třetinu. Ale co to vlastně je, ten zdravý životní styl? To nejdůležitější by se dalo shrnout do jedné věty: Jezte zdravě, hýbejte se a naučte se přiměřeně čelit stresu! Omezení konzumace alkoholu a kouření by mělo být samozřejmostí.

Za nejzdravější se obecně považuje středomořská strava zahrnující spoustu zeleniny, ovoce, mořské ryby a olivový olej. Pro zachování zdraví je nutné udržet rovnováhu mezi příjmem a výdejem tekutin, optimálně bychom měli vypít 25-30 ml na kg osobní hmotnosti a den tekutin denně.

Pohybem ku zdraví! Toto pořekadlo našich babiček platí samozřejmě dodnes. Sedavá zaměstnání či digitální zábava velkou měrou přispívají k úbytku pohybu. Pohybové aktivy mohou být jakékoliv – nejrůznější sporty, práce na zahradě, přirozený pohyb v lese či u vody. Bohužel pohodlnost je člověku blízká, televize a internet přitažlivé a do pohybu se většina lidí, zejména starších musí přinutit. Povede-li se nám, budeme překvapeni, jak pozitivní to bude mít vliv na naši náladu a výkon.

V dnešní uspěchané době je vhodnou prevencí vzniku chronických onemocnění také odpočinek. Ten je mimo jiné významnou obranou i proti stresu, který může časem navodit vážné poškození organismu.

A rada na závěr – obklopte se lidmi, které máte rádi, naučte se odpouštět a zachovejte si životní optimismus! Optimisté lépe zvládají těžké životní situace a  žijí déle.

Zdroje

  • Češi žijí déle, ale trápí je civilizační choroby MZČR
  • Nejfrekventovanější civilizační choroby související s výživou

 

Share This