S nadváhou se potýká téměř každý třetí dospělý Čech. Každý pátý trpí dokonce obezitou. A není divu. Rádi si dopřáváme velké porce jídla, které zapíjíme litry slazených nápojů. To vše ideálně v práci nad klávesnicí, protože to zabere méně času. Ve finále tak pouze každý druhý z nás chodí pravidelně na teplé obědy a dbá tak o své zdraví.

Příčin takového stavu je celá řada. Máme sedavá zaměstnání, méně se pohybujeme, více jezdíme autem a vynecháváme hlavní jídla. Neřídíme své stravování hladem, ale časem, který nám na něj v hektické době zbyde. Je pro nás normální posnídat v tramvaji cestou do práce a na oběd jít třeba ve tři hodiny, když máme konečně chvilku času. Pouhých 23 procent lidí se stravuje v určitou standardní hodinu, nebo když mají hlad. Většina pracujících se ve všední dny potřebuje najíst především rychle, což zdraví rozhodně neprospívá.

Náš jídelníček není ideální

V porovnání dostupných dat s ostatními státy Evropy vykazujeme v České republice nadměrnou spotřebu soli a zvýšený příjem alkoholu, živočišných tuků a jednoduchých cukrů. Přední místo zaujímáme i v nízké spotřebě ovoce a zeleniny. Pokud se podíváme konkrétněji na stravovací návyky Čechů, zjistíme, že pijeme mnohem více slazených nápojů a asi jako jediní jíme pravidelně polévky. Na polévkách nic špatného není, ale často si po vydatné polévce dáme ještě velkou porci hlavního jídla a nezřídka i pivo či jiný alkoholický nápoj. Oproti jiným zemím se v Čechách často servírují nadměrně velké přílohy obsahující vysoké množství sacharidů. Příloha by přitom měla zabírat ideálně maximálně čtvrtinu talíře a maso by mělo být doplněno raději zdravější zeleninou. Nesprávné stravování se na zvyšování tělesné hmotnosti podílí až z poloviny.

Na co si dávat pozor

Správné stravování je základním kamenem cesty k dobrému zdraví i hezké postavě. Důležitý je start každého dne v podobě vydatné snídaně s potřebnými vitamíny a minerály. Přes den bychom měli jíst pravidelně, nezapomínat na menší ovocné a zeleninové svačiny v případě hladu a určitě nevynechávat oběd.

Pokud je to možné, vyhýbejte se viditelným tukům – tlustému masu či tučným jogurtům. Nezapomínejte, že dietnější je maso drůbeží než vepřové a hovězí. Určitě do jídelníčku zařaďte mořské ryby. Pravidelná konzumace rozličného ovoce a zeleniny by měla být samozřejmostí.

Pohyb = problém

Víte, kdy se většina Čechů začne hýbat? Když jim to striktně nařídí lékař. Podle výsledků studie pohybové aktivity z roku 2014, kterou si nechalo vypracovat ministerstvo zdravotnictví, vykazuje 32 procent dospělých nízkou fyzickou aktivitu. Jen pro málo lidí je pohyb neoddělitelnou součástí života, většina ho vnímá spíše jako řešení obtíží s nadváhou, kterou trpí 57 procent dospělé populace. Pohyb by však měl být spíše prevencí, nikoliv nouzovým řešením.

BOX: Zásady správné životosprávy

  • jezte pravidelně (po cca 2,5 až 3 hodinách), nevynechávejte žádné denní jídlo
  • vybírejte si kvalitní potraviny
  • dodržujte pitný režim
  • dostatečně spěte
  • nezapomínejte na pohybovou aktivitu
  • věnujte čas sobě, odpočívejte a věnujte se svým koníčkům
  • nezatěžujte zbytečně svůj organismus škodlivými látkami (alkohol, kouření)

 

ZDROJE:

Share This