Osm hodin na židli před počítačem – tak vypadá běžný den většiny z nás. Všichni si také dobře uvědomujeme, že toto dlouhé sezení našemu tělu neprospívá. Ale ruku na srdce, kdo z nás si po práci jde zaběhat či zacvičit a udělá pro sebe něco dobrého?

Málokdo. Většině lidí to únava a potřeba odpočinku zkrátka nedovolí, a proto si raději uvaří dobrou večeři a uvelebí se na gauči ke svému oblíbenému seriálu. Jenže druhý den v práci jsou opět znavení a říkají si, že by se měli protáhnout. A právě tady přichází čas ukončit tento začarovaný kruh, zvednout zadek ze židle a hýbat se!

Co se děje při dlouhém sezení

Ačkoliv si to neuvědomujete, při sedavém zaměstnání je poloha vašeho těla strnulá a nepřirozená. Nejčastější jsou nejvíce citelné bolesti zad, ale trpí také krční páteř, ramena či předloktí. To všechno může vést k bolestem hlavy.

Zákeřné jsou však i následky, které necítíme přímo. Zabrat totiž dostává i srdce a celý kardiovaskulární systém. Dlouhé sezené způsobuje, že celý metabolismus zpomaluje a zastavuje se cirkulace lipázy, což vede ke snížení přirozené schopnosti zbavovat se toxických látek. Průzkumy ukazují, že rizika srdečních chorob, diabetu a obezity, jsou u dlouhodobě sedících lidí dvakrát až třikrát vyšší!

Dejte si pozor na „myšitidu“

Syndrom karpálního tunelu dostal přezdívku Myšitida, protože pacienti plnící ordinace lékařů jsou v poslední době nejčastěji lidé pracující s počítačem. Monotónní pohyby na myši a klávesnici časem způsobí natékaní šlach, které pak tlačí na nervy. Počáteční brnění může přes bolest vést až k zánětu šlach. Snažte se tedy během dne ruce protřepávat a protahovat a také se soustřeďte na správnou polohu při psaní i při práci s myší.

Sedíte a kila přibývají

Sezení u počítače spojené se stresem z práce a nezdravou stravou je dokonalým zázemím pro tukové buňky. Nejlepší obranou jsou samozřejmě pohyb, cvičení a sport.

Na internetu je spousta rad, jak si zpestřit den pohybem. Může jít o pár protahovacích cviků každou hodinu na toaletách, chození po schodech místo používání výtahu, nebo o co nejčastější chození do práce místo ježdění MHD či autem. Ale nejvíce tělu pomůže, když do svého programu zařadíte alespoň dva sporty týdně. Pokud chcete dosáhnout úbytku váhy, měli byste se hýbat alespoň půl hodiny denně.

Proč sportovat?

Protože budete štíhlí, krásní a sebevědomí. To je samozřejmé. Kromě toho má však sport blahodárné účinky na zdraví.

  • Pomůžete svému srdci. Cvičení zlepšuje funkci srdečního svalu, snižuje riziko vzniku krevních sraženin a redukuje krevní tlak.
  • Posílíte kosti. Posilování, běh i obyčejná chůze jsou nejlepší prevencí osteoporózy.
  • Snížíte riziko rakoviny. Asi třetina úmrtí na rakovinu je způsobena obezitou a nedostatkem pohybu. Sport pomáhá i lepšímu trávení jídla, které je ideální prevencí rakoviny tlustého střeva.
  • Budete lépe dýchat. Cvičení zvyšuje vitální kapacitu plic a do organismu se tak dostane více kyslíku. Bude se vám lehčeji dýchat a lépe pracovat bude i mozek.
  • Ubráníte se depresím. Endorfiny vylučované při sportu působí skoro jako opiáty a znatelně zlepšují náladu.

Představte si, jak budete najednou sebevědomější, uvolněnější a spokojenější, což samozřejmě povede k vyšší úspěšnosti. Na nic tedy už nečekejte a vyrazte za sportem!

Zdroje

Share This