PÉČE O ZDRAVÍ

Alkohol, kouření, obezita

Pokud to s alkoholem, kouřením nebo tučným jídlem přeháníte, může to mít až fatální následky. V České republice se alkohol podílí na celkové roční úmrtnosti čtyřmi procenty. Navíc každý šestý muž abstinuje kvůli problémům s alkoholem a negativními dopady alkoholu je ohrožena celá pětina české dospělé populace. Pití alkoholu se totiž nejvíce odráží právě na zdraví. Alkohol rovněž snižuje mozkovou činnost, a to nejen v okamžiku konzumace, ale také z dlouhodobého hlediska. Způsobuje zhoršování paměti a koncentrace. Dlouhodobá konzumace větších dávek tvrdého alkoholu může vést až ke zmenšení mozkové hmoty v důsledku likvidace mozkových buněk.

Zničené plíce, infarkt, cukrovka a v konečném stadiu i rakovina. To jsou jen některé, byť ty nejnebezpečnější, důsledky dlouhodobého kouření. Kouření je nejčastější příčinou rakoviny plic, rakoviny močového měchýře a rakoviny slinivky. Ohrožený je hrtan i hltan, ale také žaludek a střeva. Kromě toho kouření urychluje vznik žaludečních vředů, zvyšuje riziko roztroušené sklerózy i snížení mužské erekce a plodnosti.

Dlouhé sezení, nedostatek pohybu, nezdravá strava a stres. Takový životní styl je dnes bohužel běžný. Nadváha je pouze jedním z jeho důsledků, který bychom ale rozhodně neměli podceňovat. S těžkou nadváhou nebo obezitou se pojí celá řada závažných zdravotních komplikací. Kilogramy navíc zvyšují riziko vzniku chronických onemocnění, mezi něž patří nemoci srdce, cév či respirační choroby, cukrovka II. typu, vysoký krevní tlak, ale také často opomíjené deprese.

Snažte se více dbát o sebe a o to, co jíte, dokud je čas!

Má smysl začít?

Nadměrná konzumace vysoce kalorických potravin, nedostatek pohybu, nekvalitní spánek, stres, alkohol či kouření. To všechno jsou prvky moderního života a také ovlivnitelné faktory vedoucí k chronickým civilizačním chorobám. Ovšem co je ovlivnitelné, to dá se změnit. Pohybem ku zdraví! Toto pořekadlo našich babiček platí samozřejmě dodnes. Sedavá zaměstnání či digitální zábava velkou měrou přispívají k úbytku pohybu.

Ačkoliv se rozrůstá nabídka sportů a fitcentra se předhání v levnějším členství, Češi raději sedí u televize či v hospodě. V dnešní uspěchané době je vhodnou prevencí vzniku chronických onemocnění nejen dostatek pohybu, ale také odpočinek. Ten je mimo jiné nejúčinnější obranou i proti stresu, který může časem navodit vážné poškození organismu.

1) Správný jídelníček
Zkuste si jen tak poskládat vše, co za den sníte, na stůl. Na jednu stranu dejte všechny sladkosti a tučné chuťovky, pod ně poskládejte mléčné výrobky, maso a uzeniny. Udělejte řadu z ovoce a zeleniny a do poslední řady dejte všechno pečivo společně s polysacharidovými přílohami (brambory, rýže, těstoviny atd.). Pokud vám z tohoto obrazce vyjde tvar pyramidy s vrcholem u sladkostí, jíte v podstatě správně.

Celkový energetický příjem by měl co nejlépe korespondovat s denní aktivitou. Příjem tuku by se měl snížit na max. 30 % z denního energetického příjmu. Výrobky z bílé mouky by tedy měly být nahrazovány tmavými a celozrnnými výrobky. Dalším cílem je také zvýšit spotřebu zeleniny a ovoce, luštěnin, ryb a rybích výrobků. A v neposlední řadě je důležité zajištění dostatečného pitného režimu.

2) Pohyb je základ
Sportem pomůžete svému srdci. Cvičení zlepšuje funkci srdečního svalu, snižuje riziko vzniku krevních sraženin a redukuje krevní tlak. Pohybem posílíte kosti. Posilování, běh i obyčejná chůze jsou nejlepší prevencí osteoporózy. Sportem snížíte riziko rakoviny. Asi třetina úmrtí na rakovinu je způsobena obezitou a nedostatkem pohybu. Sport pomáhá i lepšímu trávení jídla, které je ideální prevencí rakoviny tlustého střeva. Díky sportu budete také lépe dýchat. Cvičení zvyšuje vitální kapacitu plic a do organismu se tak dostane více kyslíku. Bude se vám lehčeji dýchat a lépe pracovat bude i mozek. Endorfiny vylučované při sportu působí skoro jako opiáty a znatelně zlepšují náladu.

Na vybraných akcích, které budeme v rámci projektu organizovat, budou kromě trenérů a výživových poradců také zdravotníci. K dispozici budou také stánky, kde budou mít lidé možnost nechat si změžit například krevní tlak, obsah tuku v těle, či provést test na cukrovku apod. To se bude týkat akcí Atletický stadion a půlmaratón.

Share This