V křesťanství je období půstu doba před Velikonocemi, která začíná Popeleční středou a trvá 40 dní. Půst ale není myšlen jako úplné odepření si jídla. Je to zřeknutí se čehokoliv, co je v našem životě postradatelné, zbytečné nebo překážející, co nás spoutává. Spousta lidí v dnešní době však půst bere jako detoxikaci organismu a snaží se vynechat veškeré jídlo. To je ale podle výživových odborníků zbytečné.

V minulosti znamenal půst zřeknutí se masa, ryb, vajec a mléčných produktů a bylo zvykem jíst jednou denně. Současná postní praxe katolické církve zavazuje především katolíky od 16 do 60 let. Ti mají na Popeleční středu a Velký pátek dovoleno sníst pouze jedno velké jídlo denně. Kromě toho existuje ještě půst od masa, předepsaný pro tyto dva dny a všechny pátky roku. Páteční půst od masa je ale možné nahradit jiným skutkem pokání.

V dnešní době si většina lidí pod pojmem půst představí pouze hladovění. Přátelštější variantou jsou pak půsty se šťávami či vynecháváním některých potravin na určitou dobu. Historicky připadá půst často na jaro a období před Velikonoci. Odborníci na výživu se však shodují, že by se lidé měli vždy před držením půstu poradit. Za mnohem přínosnější pokládají dodržování zdravého životního stylu po celý rok.

Jak na to

Pokud se rozhodnete držet půst, dobře si promyslete jaký a na jak dlouho. Půst můžete držet opakovaně jeden den týdně nebo jednou za rok po celý týden, pravidelně či nárazově. Možností jsou spousty. Základním pravidlem před držením půstu je, abyste zapomněli na strach z hladu. Budete-li v sobě mít strach z pocitu hladu, dle určitých nepsaných zákonů se tento pocit dostaví dříve, než je nutné.

Nejvhodnější je začít půstem jednodenním. Pro něj se nejlépe hodí neděle, tedy den, kdy můžete jen odpočívat, nepracovat, nezatěžovat se a věnovat se jen sami sobě. Vyrazte na procházku do přírody, relaxujte. Pokud dostanete hlad, dejte si pouze sklenici vody. Pokud jednou zvládnete jednodenní půst, můžete ho příště protáhnout i na dva až tři dny. Dlouhodobější půsty už se doporučuje konzultovat s odborníky.

Po jednodenní hladovce si také uvědomte, jak na ni reaguje vaše tělo. Může být klidnější a bystřejší, ale můžete se cítit unavení a psychicky vyčerpaní. U někoho také tento jednodenní půst může způsobit následné nezdravé přejídání se následující den.

Obecně se však doporučuje zaměřit se místo nárazových půstů na zdravější jídelníček, případně ten současný krátkodobě odlehčit. Dočasné omezení stravy totiž tělu jednoznačně prospívá, nesmíte ho však násilně připravit o důležité živiny.

Share This