Nejlepší tělocvična je? Příroda. Tímhle heslem se řídí mnozí, kdo propadli kouzlu sportu zvaného běh. Ačkoliv sportu… Jde vlastně o přirozený pohyb, ke kterému jsme naprogramováni všichni.

Stačí jediné. Chuť a vůle. Stačí za sebou zaklapnout dveře bytu nebo domu a vše je připraveno. Běh nabízí mnohé – zlepšuje fyzickou kondici, pomáhá zdravě hubnout a udržet váhu, přispívá k odolnosti organismu. V neposlední řadě zlepšuje náladu. Běhat můžete kdekoli a kdykoli. Nepotřebujete drahé vybavení ani speciální sportoviště. Ale jak začít, aby se z běhu stala sportovní láska na celý život? Jaká pravidla je dobré dodržet a co radí ti nezkušenější běžci? Může i začátečník v rozumné době zvládnout závod?
Právě na tyto otázky se vám snažil odpovědět náš seriál o běhání Škoda FIT, který připravil guru českého běhání a ultramaratonec Miloš Škorpil a do něhož vložil své osobní zkušenosti nadšeného hobby běžce Josef Bernard, jeden z patronů projektu Škoda FIT.

Zaměřte se na vytrvalost i tempo

Vedle vytrvalosti je třeba trénovat i rychlejší tempo. Ale jde to hravou formou – běžci tomu říkají fartlek. Jak na to? Tento trénink se zařazuje jednou či dvakrát týdně. Nejprve je třeba se 10 až 15 minut zahřát volným během. Pak část tréninku o délce 15 až 25 minut běhat tak, že vždy jeden úsek o délce třeba sto metrů proběhnete maximální rychlostí, následně obdobně dlouhý úsek běžte jen volně, na vydýchání. Na závěr celého tréninku opět patří lehké vyklusání, pět deset minut, tedy využít závěr k nastartování regenerace těla. Rychlejší úseky by měly být zařazeny během hlavní části tréninku, ale nikdy ne na úplném konci. Běžecká abeceda Abeceda je soubor prvků posilování, koordinace a protahování, které procvičují různé svalové skupiny a rozvíjejí jemnou motoriku. Myslete na to, že součástí kvalitního tréninku je i odpočinek a zařazení jiných sportů, než je běh samotný. Je třeba si uvědomit, že stopku běžcům nevystaví jen zranění či nemoc, ale i to, že v nadšení z toho, jak pěkně jim běhání jde, neumí dost odpočívat, nebo přeženou tréninkové dávky. Přitom odpočinek a regenerace patří ke sportu stejně jako trénink. Stejně tak vhodné je svůj pohyb oživovat jinými sporty. Plavání rozvíjí kondici, nepřetěžuje klouby. Dobrou volbou je jízda na kole nebo na bruslích. V posilovně zase můžete zatěžovat jiné partie těla než při běhu. Při kolektivních sportech se zase zlepšuje koordinace pohybu. Jednoduše – střídání sportů je určitě vhodnější a navíc zábavnější, než se věnovat jen a pouze jediné disciplíně. Přeji šťastný života běh!

Miloš Škorpil

Share This