Pravidelná konzumace ovocných šťáv a smoothies posiluje imunitní systém a zlepšuje zdraví. Smoothie je mixovaný hustý nápoj či řidší pyré, jehož základem je ovoce a zelenina, popřípadě kombinace obojího, nejlépe bez přidaného cukru, umělých sladidel či konzervantů. Do smoothie můžeme přidat kromě ovoce a zeleniny i další zajímavé ingredience jako jsou vysoce výživná chia semínka, mladý ječmen, ovesné vločky, rostlinné mléko nebo jogurt.

Mixováním zvolených surovin získáte výživný, krémový a hustý koktejl, který poslouží jako rychlá snídaně nebo kvalitní svačina. Smoothie si můžeme dát místo energetického nápoje před zvýšenou fyzickou aktivitou. Tělo tak ušetří zásobní glykogen, protože díky rychlým cukrům z ovoce bude moci okamžitě čerpat energii.

Pozor – spousta lidí bere smoothie jen jako další osvěžující a zdravý nápoj a přídavek ke své běžné stravě. Chyba! Osobní váha začne po nějaké době ukazovat alarmující hodnoty. Proč? Smoothie je ve skutečnosti víc jídlo než pití. Ovoce obsahuje spoustu cukrů a tím pádem také spoustu kalorií.

 

Malinové s kiwi a jablky

3 kiwi – 1 šálek malin – 2 jablka – máta

MALINY obsahují hodně vitaminu C, vitamin E, B1, B3, B12, provitamin A, z minerálních látek železo, hořčík, zinek, vápník a draslík. Malinová šťáva nebo čaj z plodů je výborný prostředek při horečnatých virových onemocněních, podporuje pocení a tím i vylučování odpadních látek z těla a tlumí horečku.

 

Avokádové s jahodami

1 měkké avodáko – 10 jahod – 100 ml studené vody – 1 banán

AVOKÁDO je mezi ovoci a zeleninou dosti výjimečné, obsahuje totiž až 20 % tuku (z valné části ve formě zdraví prospěšných mono nenasycených mastných kyselin) a okolo 4 % bílkovin. Dalšími důležitými látkami jsou karoteny a vitamin E, silné antioxidanty, díky kterým se avokádo často řadí mezi tzv. super potraviny. Obsahuje vitamin C a vitaminy skupiny B, z minerálních látek má nejvíce draslíku, dále vápník a hořčík, v menší míře také fosfor, železo nebo měď.

JAHODY patří mezi ovoce s nejnižším obsahem kalorií (30 kcal/100 g), mají jich dokonce méně než meloun nebo dýně. Společně s malým množstvím vitaminu C, kyseliny listové, draslíku a železa jsou sacharidy nejvýznamnější živinou v jahodách. K léčivým účinkům jahod také patří skutečnost, že zbavují střeva jedovatých látek, zmírňují trávicí obtíže, posilují imunitní systém, podporují růst buněk, odvodňují a snižují krevní tlak.

 

Kiwi povzbuzení

1 banán – 2 kiwi – 1 pomeranč – 3 dl pomerančového džusu

KIWI – obsah 300-500 mg vitaminu C ve 100 g dělá z kiwi krále mezi ovocem v obsahu tohoto antioxidantu. V kombinaci s hořčíkem podporuje kiwi látkovou výměnu, zpevňuje cévy a žíly, posiluje imunitní systém a zlepšuje vidění. Obsahuje také vitamin E, vitaminy řady B, z minerálů draslík, fosfor, vápník a hořčík.

BANÁNY obsahují vysoké množství draslíku, který v lidském těle reguluje zadržování vody v těle a podporuje odvodňování. Dalšími minerály jsou hořčík, vápník, železo, fosfor a zinek. Z vitaminů obsahují banány poměrně velké množství vitaminu A, některé z vitaminů skupiny B a také vitamin C.

Smoothie na snídani je nejen vitaminová bomba, ale zasytí vás a tedy pomáhá udržovat optimální váhu.

Navíc skvěle chutná!

 

Zdroj: volně převzato z knihy „Smoothies a ovocné šťávy“ – A. B. Horová

Share This