Správný pitný režim

Při každém výkonu, při každém sportu, a nemusí jít hned o špičkové výkony, naše tělo spotřebovává více všeho, než je běžné. Každý sportovec, amatér či profesionál, by měl vědět, že nestačí jen kvalitní příprava, ale i strava výrazně ovlivňuje výkon. Zásobování vodou – hydratace – je nedílnou součástí každého výkonu. A není radno to podceňovat. Vždyť nedostatek tekutin způsobuje předčasnou únavu, zpomalení regenerace organismu a svalové křeče.

Pozor na dehydrataci

Při maratonu vypotí lidské tělo až 4 litry vody. V letním vedru a několikahodinové jízdě na kole vypotíme až 10 litrů. Pro sportovce je nejnebezpečnější ta situace, kdy začne tělo ztrácet vodu a není jí včas zásobováno. Únava, ochlazování těla, křeče, to jsou důsledky dehydratace a jejich ignorování může způsobit vážná zranění. Dehydratace nemá jasné příznaky, o to je důležitější tělo pravidelně a kvalitně zásobovat tekutinami. Nejlepší jsou takové, které obsahují dostatečné množství vitamínů a minerálů tak, aby látky, které jsou vypocené, byly do těla opět navráceny.

Kvalitní hydratace vám umožní lepší výkony a lepší sportovní zážitek.

Voda a isotonické nápoje 

Jdete se jen tak projít, trochu se proběhnout, vyčistit si hlavu – pak voda je to nejlepší, co si můžete vzít s sebou. Je to pro nás nejpřirozenější tekutina. Vedle hydratace slouží voda také k přenosu odpadních látek, transportuje teplo, přenáší živiny, udržuje stálou tělesnou teplotu a brání přehřátí organismu. Pokud ale chcete kvalitně a pravidelně sportovat, neobejdete se bez kvalitního isotonického nápoje, který je navržen tak, aby při výkonu  doplnil ztracené vitamíny a minerály.

Malý a stručný výčet látek a jejich působení v organismu:

Hořčík – zajišťuje správnou činnost svalů a nervů, uvolňuje energii z glukózy a udržuje oběhový systém

Vápník – napomáhá správné funkci srdce, přispívá ke srážení krve

Draslík – zajišťuje správnou funkci kardiovaskulárního systému, snižuje krevní tlak, zajišťuje svalový tonus, napomáhá celkové stabilitě vnitřního prostředí

Sodík – hraje klíčovou roli při udržování vodní bilance těla, ovlivňuje elektrickou aktivitu a nervosvalovou funkci

Funkce důležitých vitamínů:

Vitamin B1 (Thiamin) – pozitivní vliv na nervovou soustavu, podporuje trávení, brání únavě, posiluje srdeční sval, podporuje přeměnu energií

Vitamin B3 (Niacin) –Je důležitý pro uvolňování energie z potravy

Vitamin B5 (Kyselina D-pantothenová) – nepostradatelný při metabolismu sacharidů a lipidů a syntéze mnoha životně důležitých látek

Vitamin B6 (Pyridoxin) – bývá také nazýván “vitamínem sportovců”, je rozpustný ve vodě a aktivní formou tohoto vitamínu je pyridoxal-5-fosfát, důležitý kofaktor enzymů

Vitamin B9 (Kyselina listová) – v organismu využíván k hojení ran, tvorbě červených krvinek a především ve všech procesech v buněčném dělení

Vitamin B12 (Kobalamin) – důležitý pro správnou funkci nervového systému a pro tvorbu buněčných membrán, nepostradatelný při buněčném metabolismu, zpracování bílkovin, tuků a cukrů, zajišťuje ochranu cévního řečiště

Jak často tedy musím pít?

Při běžném dni nám stačí doplnit 2-3 litry tekutiny, při sportu je to o 1-2 litry více. Začněte pít před fyzickým výkonem. Během 30 minut před začátkem vypijte cca 200-300 ml. Během výkonu pak pravidelně cca každých 10-15 minut po malých dávkách (cca. 150 ml). Pitný režim musíte přizpůsobit délce a profilu trati a především počasí, ve kterém sportujete. Vyšší výkony a teplejší počasí znamená větší přísun tekutin. Pozor na energetické nápoje. Ty při dlouhodobém výkonu nepoužívejte. Jsou většinou sycené a svým složením nepodporují dlouhodobou zátěž organismu. Malé dávky, pravidelnost a kvalitní isotonický nápoj vám zajistí radost ze sportu – a to je jeden z cílů pro každého sportovce. Ametéra I profesionála.

Isotonický nápoj Nero Isodrinks ti zajistí tu nejlepší hydrataci díky svému unikátnímu složení, které obsahuje ve správné laboratorně připravené míře všechny výše zmíněné vitamíny a minerály a při výkonu nevyhasneš.

Share This