Naše podzimní únavy a deprese často svalujeme na počasí. Jakmile začne být sychravo a ochladí se, cítíme se najednou bez energie. Co když ale není na vině pouze ponuré podzimní počasí, ale třeba nedostatek odpočinku během roku? Podle výzkumů je totiž málokdo z nás s nástupem podzimu odpočatý. Většina lidí je na tom přesně opačně – bereme si málo dovolené a neumíme si odpočinout od práce. Pokud se v takové situaci ocitneme, měli bychom si po práci najít čas pro sebe, zasportovat si nebo si třeba oddechnout ve vyhřáté sauně.

Pokud si neumíte odpočinout, naučte se to. Neschopnost odpočívat je totiž pro organismus velmi nebezpečná a může být nepříjemná i pro vaše okolí. Projevuje se špatným spaním, kolísavou náladou, nervozitou, špatnou soustředěností a také podrážděností. Lidé, kteří si pořádně neodpočinou, se často cítí nepříjemně a snaží se situaci řešit návštěvou lékaře. Přitom by stačilo si občas odpočinout.

Myslete na sebe

Pro správnou regeneraci potřebuje naše tělo kromě dodávání potřebných živin také odpočinek fyzický a duševní. Samozřejmostí je i dostatek spánku. Pomáhají relaxační techniky, jako třeba jóga či meditace, a fyzioterapeutické procedury v podobě různých druhů masáží, vodní a finské sauny či parní lázně. Pro správnou regeneraci nemusíte hned shánět zájezd do lázní, zkuste třeba podzimní saunu.

Sauna

Saunování je kombinovaná procedura pocházející z Finska, jejíž princip spočívá v přehřátí organismu a jeho následném rychlém zchlazení. Kromě odpočinku a příjemné relaxace má správné saunování i somatické účinky. Při pravidelných návštěvách sauny posílíte celkovou zdravotní kondici i obranyschopnost organismu a jeho termoregulaci. Přínosem je i zvýšená pohyblivost kloubů, vyčištění kůže a v neposlední řadě i očistný peelingový efekt.

Co se děje s naším tělem v sauně

Lidský organismus je vybaven mimořádnými regulačními mechanismy, které umožňují vystavit se bez poškození po určitou dobu až překvapivě vysokým teplotám. Za normálních okolností je teplota tělesného jádra zdravého dospělého člověka asi 37 °C. Pokud teplota tělesného jádra stoupne nad 37,1 °C, je vyvoláno pocení. Tím dochází nejen k vylučování toxických látek z těla, což je prospěšné, ale také ke ztrátám minerálů a tekutin, a to v průměru až 450 ml. Spolu s následným doplněním minerálů a tekutin bychom před a po návštěvě sauny neměli zapomínat ani na ostatní pravidla.

Pravidla sauny:

  • Nechoďte do sauny hladoví ani přejedení, ideální doba je 1,5–2 hodiny po jídle.
  • Nepožívejte alkohol před ani během návštěvy sauny.
  • Do sauny nikdy nechoďte v plavkách.
  • Délka pobytu během jednoho cyklu je 8–15 minut; řiďte se však pocity, ne hodinovými ručičkami.
  • V sauně byste měli být v klidu, nebýt hluční a nejlépe ležet.
  • Po prohřátí následuje nárazové ochlazení a odpočinek
  • Celý cyklus opakujte maximálně třikrát.
  • Po saunování doplňte tekutiny, aby se zajistila rovnováha organizmu, včetně minerálů – hlavně hořčík, draslík, vitamín C.

Zdroje:

http://medicina.ronnie.cz/c-17825-treninkova-poradna-02-2014-regenerace-saunovanim.html
http://www.jobs.cz/poradna/cesi-jezdi-na-stale-kratsi-dovolene/

 

Share This