V roce bývá několik období, která svádějí k předsevzetí: „Začnu běhat!“ A možná to hlavní nastupuje teď – jaro. Znáte ta rozhodnutí: konečně je hezky, tak od zítřka jdu na to! Co dělat, aby tohle rozhodnutí nezůstalo jen přáním, aby běžecké boty po pár dnech či týdnech opět neokupovaly své stálé místo v nejzazší části botníku a aby se sport stal trvalou součástí vašich dní? Přinášíme vám pár tipů.

POOMALUU!
Dlouho jste nesportovali? Měli jste „zimní pauzu“? Pak začněte zlehka! Cílem je, aby vás sport bavil a aby si tělo na zátěž zvykalo pozvolna. Takže není žádná ostuda začít s chůzí prokládanou krátkými úseky běhu. Postupně zvyšujte podíl a délku běžeckých etap podle toho, jak se bude zvedat vaše kondice. Dobré rady najdete například na stránkách Běžecké školy jednoho z patronů projektu Škoda FIT Miloše Škorpila. I pro ty, co se pustí rovnou do běžeckého tréninku, platí v začátcích heslo: pomalu, ale jistě. A že vás často někdo předběhne? Žádný problém! Ne nadarmo jsou na trhu běžecká trička s nápisem: Běžím tak pomalu, protože mi to řekl můj trenér. Opravdu. Je lepší začít zvolna a u sportu zůstat, než se v prvních dnech či týdnech zničit, zranit a běžecké boty navždy zahodit do kouta.

PRAVIDELNĚ
Vyčleňte si na sport čas. Stanovte si dny v týdnu, kdy všichni okolo vás budou vědět, že je to jen vaše doba, že prostě BĚHÁTE! Pro začátek stačí půlhodina, a ta se dá určitě vměstnat do programu každého z nás. Jen si vzpomeňte, kolik takových půlhodinek umíte trávit něčím mnohem méně prospěšným :-). Běh má navíc jednu velkou přednost. Stačí nazout boty a vyběhnout – nepotřebujete žádnou tělocvičnu, nemusíte jet do fitka nebo na sportoviště, v pohybu jste za pár minut od chvíle, kdy se rozhodnete.

TRPĚLIVĚ
Kde je ten úžasný pocit z běhu, o kterém jsem tolikrát četl a slyšel vyprávět? Tahle věta vás v běžeckých začátcích napadne nesčetněkrát. Žádný start nebývá jednoduchý, tělo nejdřív musíte na zátěž navyknout. Ale radost z běhání časem přijde. Slibujeme. A připomeňte si, co všechno vám vaše rozhodnutí sportovat po čase přinese. Lepší fyzickou kondici, běh pomáhá zdravě hubnout a udržet váhu, přispívá k odolnosti organismu, zlepšuje psychiku. Takže vytrvat!

NEPODCENIT VYBAVENÍ
Kvalitní obuv by měla být samozřejmostí. Pokud navíc do výbavy zahrnete funkční oblečení, poznáte, že běhat se dá opravdu v jakémkoliv počasí. Sporttestery vám zase umožní sledovat zatížení, díky nejrůznějším aplikacím můžete vést opravdu detailní běžecké tréninkové deníky, sdílet výkony se svými přáteli a porovnávat se s ostatními běžci…

HÝBEJTE SE I JINAK
Ideální je, když si běžec najde čas i na jiné sporty, třeba takové, které rozvíjejí jeho tělo jiným způsobem. Uvidíte, že i samotné běhání pak bude zábavnější.

NAJDĚTE PARTU
Snad v každém větším městě fungují party lidí, kteří v pravidelnou dobu běhají společně, na internetu najdete tu „svou“. Můžete se přidat! Anebo k běhání nalákejte kamaráda, kamarádku, někoho z blízkých. Vždyť ve dvou se to lépe táhne.

VÝZVA
Běháte? Co takhle změřit své schopnosti na závodní trati? Pokud si při sportování stanovíte nějaký cíl, pak máte o motivaci víc. Právě závody bývají jedním z nejčastějších plánů, které si běžci dávají. Výzva zdolat půlmaraton určitě pomůže vaší vůli, a pokud využijete kvalitní tréninkový plán, půjde vaše běžecká forma opravdu nahoru. Ale pořád mějte na paměti, že běh by měl stresy odbourávat a nikoliv přidávat. I závod a příprava na něj by měly být jen zábavou. A jen pro informaci – plzeňský Škoda FIT půlmaraton je na programu 30. září 2018 – na trénink je tedy dost času 🙂

Share This