Dlouhé sezení, nedostatek pohybu, nezdravá strava a stres. Takový životní styl je dnes bohužel běžný. Nadváha je pouze jedním z jeho důsledků, který bychom ale rozhodně neměli podceňovat.

S nadváhou se potýká každý třetí dospělý Čech a každý pátý trpí obezitou. Alarmující je i stav nadváhy u dětí – v Česku se tento problém týká dokonce 20 až 30 procent dětí. Podle Světové zdravotnické organizace má nadváhu 1,6 miliardy dospělých po celém světě, z toho 400 milionů lidí trpí přímo obezitou. Prognózy napovídají, že za šest let by na světě mohlo být až 2,3 miliardy dospělých s nadváhou a více než 700 milionů lidí trpících obezitou, což představuje nárůst o 43 procent oproti současnému stavu!

Spokojenější život s kily navíc? Mýtus.

S těžkou nadváhou nebo obezitou se pojí celá řada závažných zdravotních komplikací. Kilogramy navíc zvyšují riziko vzniku chronických onemocnění, mezi něž patří nemoci srdce, cév či respirační choroby, cukrovka II. typu, vysoký krevní tlak, ale také často opomíjené deprese. Prokazatelné riziko rozvoje depresivních stavů u lidí s nadváhou a obezitou tak vyvrací starý mýtus, že lidé s kily navíc jsou spokojenější.

Pusťte se do boje!

Hlavní příčinou nadváhy je nedostatek pohybu. Vyměnit auto za kolo, začít chodit více pěšky nebo použít schody místo výtahu jsou malé kroky, kterými lze začít. Pokračovat v pohybu a zvolit si vhodný sport je pak jediná účinná cesta, jak se nadbytečných kil zbavit a váhu si udržet napořád. Vhodné je plavání, jízda na kole či rotopedu, jóga nebo pilates a dynamické cviky posilující svalstvo břicha, páteře a končetin. Postupně můžete zvyšovat intenzitu jednotlivých aktivit a prodlužovat dobu, kterou cvičení věnujete.

Druhou příčinou nadváhy je nezdravé stravování, které se na zvyšování tělesné hmotnosti podílí až 50 %. Spousta lidí vynechává snídani, což vede k poruchám soustředění, únavě a hlavně k utlumení metabolismu důležitého pro spalování. Obecně se radí omezit příjem energeticky vydatné stravy, tučných a sladkých jídel i slazených nápojů a to vše nahradit ovocem a zeleninou. Snížit byste měli i konzumaci alkoholu. I jedno pivo vám dodá tolik kalorií jako kobliha s marmeládou.

Až 30% dětí trpí nadváhou

Ani dětem se bohužel v dnešní době nadváha a obezita nevyhýbají a problémy si často nesou do dospělosti. V České republice trpí nadváhou 20 až 30 procent dětí. Stejně jako u dospělých je hlavní příčinou nedostatek pohybu. Podle výzkumu plzeňských základních škol vysedávají druháci o víkendech průměrně hodinu a půl u počítače a venku si užívají čtyři hodiny, zatímco šesťáci stráví u počítače dvě a půl hodiny a venku jen tři a půl hodiny. Je vidět, že s vyšším věkem se zájem o pohyb snižuje.

Dle průzkumu více než 85 % školáků pravidelně obědvá díky možnosti stravování ve školních jídelnách, nicméně tyto pokrmy neobsahují mnoho potřebných složek. Ovoce a zeleninu sice děti v jídelnách dostávají, nicméně jsou jim k dispozici i slazené nápoje či smažená a tučná jídla. Starší děti již ale tolik ovoce a zeleniny nekonzumují a spíše si vybírají sladkosti.

Boj s nadváhou není snadný. Vítěz ale získává kvalitnější život

Začátky boje s nadváhou či obezitou budou těžké. Celková změna životosprávy nemůže a ani by neměla proběhnout ze dne na den, musíte si tedy připravit notnou dávku trpělivosti a pevné vůle. Pokud se dáte do hubnutí, nemůžete očekávat vypracované tělo po prvním týdnu a staré kalhoty také nedopnete už po třetím výletu na kole. Důležité je však vydržet. Představte si sami sebe štíhlejší a krásnější. Hned budete mít vyšší sebevědomí, lepší náladu a celkově se budete cítit spokojeněji. To může vést k větším úspěchům v práci či atraktivnějšímu společenskému životu. Nestojí to za zkoušku?

Zdroje

Share This