Úspěšný běžec Jiří Mašek poradí s tréninkem na Škoda FIT půlmaraton!

 
Jak začít s běháním? Jak efektivně trénovat? Co obnáší příprava na půlmaraton? Také na tyto otázky odpoví minisérie výběhů s renomovanými trenéry, které v příštích měsících připraví v Plzni program Škoda FIT. První ze tří akcí se uskuteční 31. května od 18 hodin na Atletickém stadionu v Plzni Skvrňanech. Hlavním lektorem bude Jiří Mašek, úspěšný běžec a závodník, který patří k dlouholetým propagátorům běhání v tuzemsku a je také uznávaným vodičem při velkých závodech. Základnou pro akci bude atletický stadion v Plzni, kde bude start a cíl výběhu.

Co se účastníci na prvním výběhu dozvědí?

Společné výběhy budou mít různé zaměření. Ten první chceme věnovat především otázkám kolem zahájení cílené přípravy na Škoda FIT půlmaraton, který se běží 1. října. I ti, kdo s během začínají, mají totiž dost času na to, aby takový závod po patřičné přípravě zvládli – budou mít na trénink zhruba čtyři měsíce.

Takže si na své přijdou zejména méně zkušení běžci?

Určitě ne, věřím, že dokážeme připravit zajímavé ukázky a informace i pro běžce zkušenější. Program prvního výběhu totiž zahrne instruktáž správné běžecké techniky, nácvik fartleku či běžeckého tempa, to vše na zhruba pětikilometrové trati. Každý si určitě najde něco nového.

A ty další výběhy?

Například ten druhý, který plánujeme na červen, bych rád věnoval ukázce, jak může vypadat klasická tréninková jednotka při přípravě na půlmaraton.

Už jste zmínil, že natrénovat na říjnový Škoda FIT půlmaraton stihnou i ti, kdo po delší době – obrazně řečeno – teprve vstávají z gauče. Je to opravdu tak?

Pokud začnou někdy v těchto týdnech pracovat na zlepšení životního stylu, nemají nějaký vážnější zdravotní hendikep a věnují dost času kvalitnímu tréninku, pak si myslím, že ano. Ale určitě je třeba si dávat reálné cíle, cílit na opravdu rozumný půmaratonský čas a nemyslet si, že s těmi zhruba 21 kilometry se „z gauče“ popasuje člověk jen tak, bez pořádné přípravy.

Co při přípravě nepodcenit?

Asi každý, kdo někdy běhal, ví, že podstatné je nepřepálit začátek. Začínající běžci mají tendenci si rychle přidávat kilometry, dobu, po kterou běhají, přitom platí, že tělo se nejdříve musí na novou zátěž adaptovat postupně. Takové „rekordmanské“ začátky pak končívají často i zraněními. Když někdo pár let nic pořádného pro své tělo nedělal, nesmí si myslet, že za pár týdnů nabere fyzičku a bude běhat jako zamladaJ. Takže s rozvahou!

Vy jste se jako tempomaker zúčastnil řady velkých maratonských akcí, aktuálně jste pomáhal udržovat tempo běžcům při slavném pražském maratonu. Co vás na tomhle sportovním „povolání“ baví?

Pokaždé mám velkou radost, když vidím, kolik lidí na mě na startu čeká. Tito lidé jsou ochotni přijmout moje rady či doporučení, aby dosáhli svého vysněného cíle. Když pak v cíli vidím jejich rozesmáté tváře, ač unavené, jak se radují ze svého úspěchu a zároveň mi přijdou za moji „práci“ poděkovat, tak mé emoce jsou mnohdy vyšší než jejich samotné, což mě navíc nabíjí velmi pozitivní energií. Ještě bych chtěla podotknout, že cesta, jak se stát velmi dobrým vodičem je dlouhá, náročná a plná precizního tréninku. Ne každý tuhle činnost může vykonávat, i když třeba běhá velmi rychle. Není to totiž jen o rychlosti, ale o morálních vlastnostech jednotlivce.

Ať už začínáte běhat nebo jste běžci zkušení a chystáte se přijmout říjnovou půlmaratonskou výzvu, přidejte se k nám a trénujme společně!

JARNÍ VÝBĚH se uskuteční ve středu 31. května 2017 od 18 hodin a PRVNÍ LETNÍ VÝBĚH ve čtvrtek 29. června 2017 od 18:30 hodin na Atletickém stadionu v Plzni Skvrňanech.

Těšíme se na vás!

 

Share This